Menu

Glasstyper til billedrammer
Hvilken type glas er det rigtige for mig og mit billede?

Hvis man beslutter sig for at indramme et billede, et fotografi eller et andet objekt i en billedramme, så kan man nemt blive i tvivl om, hvilket glas der er det bedst egnede. For glas er ikke bare glas, og forskellene i virkning, kvalitet og konserveringsegenskaber er ligeså store som forskellen i prisen. Hvorvidt man skal bruge betydeligt flere penge på et museumsglas eller om et almindeligt normalglas er tilstrækkeligt - det, samt andre aspekter ved valget af det rigtige glas vil vi i det følgende gerne give dig et overblik over.

Sammenfattet kan man som anbefaling sige, at det almindelige normalglas i de fleste tilfælde, og til almindelige behov, er fuldstændigt tilstrækkeligt. Simpelt antireflekterende glas kan være en mulighed men er også forbundet med ulemper. Ved direkte sollys skal du sandsynligvis vælge et (antireflekterende-) akrylglas - eller bedre: et UV-museumsglas for at beskytte billedet mod at falme og opnå en perfekt og næsten blændfri billedoplevelse.

Hvorfor overhovedet bruge glas i en billedramme?

Kantslebet glas beskytter imod personskade

Glas er sådan en selvfølge i billedrammer, at de fleste sandsynligvis ikke har gjort sig tanker om, hvorfor dette glas overhovedet benyttes og hvilken merværdi det tilbyder.

Glas har først og fremmest en meget praktisk anvendelse: Det forhindrer simpelthen, at billedet falder ud af rammen fortil. Især flade fotografier, tryk og tegninger ville ikke kunne blive siddende i billedrammen uden overfladetrykket mellem glaspladen og bagpladen. Meget små billeder er muligvis en undtagelse, men med stigende billedstørrelse rækker trykket fra rammens profil ikke til at holde på billedet. Profilens falsbredde, fra hvilken glasset, billedet og bagpladen holdes fast i rammen, er nemlig kun ca. 0,5 til 0,7 cm. Billeder der er trykt, tegnet eller malet på papir, såvel som collager er næsten altid indrammet bagved glas.

Olie og akrylmalerier på opspændt lærred eller træplader og moderne Alu-Dibond-billeder har derimod ikke brug for glas, dda de allerede i sig selv er meget stabile i formen og har en vis overfladebeskyttelse. Her er en tom ramme uden glas og bagplade tilstrækkelig. Museer laver i denne sammenhæng gerne en undtagelse, da det drejer sig om værdifulde og gamle kunstværker, som skal beskyttes mod berøring og beskadigelse fra besøgende.

En anden fordel ved glas er, at billedet er beskyttet mod fysiske miljøpåvirkninger og beskadigelser, som fx stød, fugt, insekter og snavs. Glas af høj kvalitet tilbyder endnu mere: Det beskytter mod UV-stråling, hvilket bevirker at billedet falmer over tid, og det reducerer forstyrrende reflektioner fra lyskilder. Der findes lette og brudsikre akrylglas, som ofte bruges i store formater og i offentlige institutioner.

Tilbage til oversigten

Normalglas

En almindelig glasplade, der også hovedsageligt bruges til konventionelle vinduer med enkeltglas, er standard ved de fleste billedrammer. I direkte lys reflekterer det ret kraftigt. Normalglas er for det meste ca. 2 mm tykt, billigt glas fra Fjernøsten kan være lidt tyndere, mens dyrere premium-billedrammer er fremstillet med tykkere glas på 2,4-3 mm. Tykkere glasplader virker mere værdifulde og er også især ved store formater mere stabile. Men da glas har en temmelig høj vægt på ca. 5 kg pr. m², bliver store billedrammer med tykt glas hurtigt meget tunge.

Fordele ved normalglas

  • Økonomisk
  • Modstandsdygtigt overfor ridser

Ulemper ved normalglas

  • Reflekterende
  • Fare for brud
  • Ingen UV-beskyttelse
  • Høj vægt ved store formater

Tilbage til oversigten

Forskellen på grønt og ekstra klart glas

Almindeligt normalglas har en svag grøn farve, vilket ses tydeligst ved kanten. Denne misfarvning skyldes jernoxidindholdet i glasset. Den svage grønne farve forfalsker også billedets farver, hvilket især kan virke forstyrrende på hvide overflader. Dette kan løses med ekstra klart glas af højere kvalitet, som har fået dette navn netop på grund af den farveneutrale fremstilling. Sammenlignet med normalglas har ekstra klart glas en reduceret andel af jernoxid og forekommer derfor klart i stedet for grønt. Derfor er ekstra klart glas bestemt værd at overveje, især ved lysere motiver, da det muliggør en uforfalsket farvegengivelse.

Kanten af grønt glas
Kanten af ekstra klart glas

Forskellen på floatglas og valset glas

I modsætning til valset glas er floatglas af betydelig højere kvalitet og har ingen forstyrrende uregelmæssigheder i glasset. Udtrykket "float" kommer fra engelsk og betyder "at flyde", hvilket henviser til fremstillingsprocessen. Floatglas fremstilles nemlig som fladt glas i en speciel, flydende proces. Her hældes det 1100°C opvarmede flydende glas kontinuerligt i et langstrakt bad med flydende tin. Det lettere glas flyder nu i dette bad og spreder sig jævnt ud. Takket være overfladespændingen får glasset en meget glat og homogen overflade. Det nu afkølende glas trækkes kontinuerligt ud af tinbadet og passerer gennem en køleovn, hvor det afkøles. På grund af jernoxid-indholdet fremstår glasset let grønligt.

En billigere mulighed er valset glas, som ikke er “floated”, men derimod som navnet antyder, valset. Den optiske effekt lider dog herunder, da man på dette glas kan se de bølgende strukturer. Disse uregelmæssigheder ses også på gamle vinduer. Til billedrammer anbefales derfor floatglas af højere kvalitet som, med undtagelse af enkelte importrammer fra Fjernøsten, er standard.

Tilbage til oversigten

Anti-reflekterende glas

Normalglas (venstre) vs. anti-reflekterende glas (højre)

Anti-reflekterende glas kan være et godt valg, hvis dit billede er udsat for flere eller stærke lyskilder, og du ønsker at reducere de forstyrrende reflektioner. Overfladen på det antireflekterende glas har i kraft af en speciel ætsningsproces en fin ru overflade. Den matte overflade spreder det indfaldende lys og reducerer således de direkte reflektioner. Reflektionerne bliver herved diffuse og mindre forstyrrende. Dette glas er dog ikke helt refleksfrit. I øvrigt fås anti-reflekterende glas også som brudsikkert og letvægts-akrylglas.

Anti-reflekterende glas er altså mere mat og mindre skinnende end normalt glas, hvilket dog også påvirker billedets farver. Farvernes optiske intensitet lider nemlig under glassets matte overflade. Derudover skal anti-reflekterende glas altid ligge direkte på billedet, da det matte glas med tiltagende afstand til billedet altid bliver mere og mere uklart og mælkeagtigt. Derfor er simpelt anti-reflekterende glas heller ikke egnet til billedrammer med afstandsliste eller passepartouter og tilbydes heller ikke i denne sammenhæng. I disse tilfælde er såkaldt interferensoptisk antireflekterende museumsglas et alternativ. Det er godt nok betydeligt dyrere end mat anti-reflekterende glas, men til gengæld reflekterer det betydeligt mindre, farverne gengives meget flottere og giver desuden også UV-beskyttelse.

Fordele ved anti-reflekterende glas

  • Relativt økonomisk
  • Modstandsdygtigt overfor ridser
  • Reducerer reflektioner

Ulemper ved anti-reflekterende glas

  • Mat overflade
  • Let forvanskning af billedets farver
  • Ikke egnet til passepartouter og billedrammer med afstandsliste
  • Høj vægt i store formater
  • Fare for brud
  • Ingen UV-beskyttelse

Tilbage til oversigten

Museumsglas

Museumsglas er blevet et etableret begreb, fordi man intuitivt forbinder ordet ”Museum” med høje og konserverende kvalitetskrav. Dette glas er et interferensoptisk antireflekterende glas, som findes i forskellige UV-beskyttelsesvarianter. Med et museumsglas reducerer du forstyrrende lysreflektioner til et minimum på cirka 1%. Standardglas reflekterer til sammenligning indfaldende lys med ca. 10%. Denne forskel er virkelig betydelig, og den der først har gjort sig fortrolig med museumsglas, ønsker ikke rigtig længere at bruge normalt glas til sine billedrammer.

Men hvad adskiller blændfrit museumsglas fra almindeligt anti-reflekterende glas? Normalt anti-reflekterende glas har en fin mat overflade, der spreder det indkommende lys og på denne måde reducerer direkte reflektioner. Museumsglas har derimod en yderst ridsefast interferensoptisk belægning, der filtrerer og neutraliserer indfaldende lysbølger. Glasset er således nærmest usynligt og kan stort set ikke ses i billedrammen. Derfor er farvegengivelsen meget autentisk, selv under mindre optimale lysforhold. I kraft af museumsglassets belægning kan der opnås forskellige UV-beskyttelsesniveauer på op til 99%. Det praktiske, usynlige museumsglas kombinerer således en uforfalsket billednydelse med en varig beskyttelse mod skadelige miljøpåvirkninger.

Bemærk:

Selvom museumsglasset næsten er usynligt og reflektioner reduceres til et minimum, er direkte lyskilder stadig synlige på glasset. Trods en mindre grad af reflektioner, så spejles en lampe, der lyser direkte på billedet, stadigvæk på glasset, hvis man fokuserer sit blik på det. Selv det bedste museumsglas er kun 99% og ikke 100% blændfrit. Set forfra, ser man næsten ingen reflektioner men set fra siden, kan man se en smule resterende reflektioner. UV-beskyttelsen er heller ikke på 100% men den bremser alligevel falmingen betydeligt. Derfor er rummene på gallerier på trods af UV-glas for det meste mørklagte og fri for dagslys. Men én ting er sikkert: Museumsglassets optiske og konserverende fordele i forhold til klart glas er stadig enorme!

Tip: Hvis du hovedsageligt er interesseret i UV-beskyttelse, er almindeligt akrylglas et fordelagtigt alternativ til museumsglas. For akrylglas har i sig selv allerede en UV-beskyttelse på ca. 90%, hvilket ligger i den øverste liga af UV-museumsglas.

Tidligere var museumsglas meget dyrt og blev derfor kun brugt til indramningen af værdifuld kunst. I mellemtiden er produktionsomkostningerne faldet markant, og priserne er nu også blevet overkommelige for private kunder. Museumsglas er således ud over den beskyttende funktion blevet et attraktivt alternativ til almindeligt anti-reflekterende glas og bruges i stigende grad til indramning af kunsttryk og fotografier i mange husstande.

Fordelene ved museumsglas

  • Næsten usynligt
  • Modstandsdygtigt overfor ridser
  • UV-beskyttelse
  • Ægte farvegengivelse

Ulemper ved museumsglas

  • Dyre

Clarity fra Aicham Larson-Juhl

Clarity er synonym med museumsglas af høj kvalitet. Glas fra Larson-Juhl giver den bedste beskyttelse af værdifulde kunstværker mod eksterne faktorer, som miljøpåvirkninger, sollys, temperatursvingninger og aldring. Samtidig tager de hensyn til det æstetiske aspekt og giver derfor omfattende, tilfredsstillende og varige løsninger til den perfekte billedindramning.

Clarity fra Larson Juhl er et ridsebestandigt, robust billedramme-glas, der reducerer uønskede reflektioner til et absolut minimum uden at forvanske farverne på kunstværket. Dette interferens-optiske anti-refleksglas adskiller sig således markant fra almindelige anti-reflekterende glas, hvilke har en ætset og mat overflade, der blot spreder det indfaldende lys og ikke giver nogen UV-beskyttelse. Glasoverfladen er let at rengøre, og du behøver ikke noget specielt glasrengøringsmiddel.

Clarity UV 99 floatglas

Clarity UV 99-glasset er et simpelt floatglas som er udstyret med 99% UV-beskyttelse. Dette betyder, at 99% af solens skadelige stråler holdes ude fra glasset og kun en rest på 1% trænger ind i det indrammede kunstværk. Uanset om det drejer sig om fotografier, malerier eller grafik, så forhindrer en konserverende indramning, at kunstværkets farver falmer eller at rammen beskadiges. Solens stråler gør nemlig papiret sprødt og gulner farverne i billedet, idet den kemiske sammensætning ændres og forbindelserne mellem stofferne bliver brudt.

Egenskaber ved Clarity UV 99 Floatglas

  • 99% UV-beskyttelse
  • Forhindrer at kunstværket falmer
  • Nemt at rengøre
  • Nøjagtig farvegengivelse
  • Ingen "orangehud"- overfladeforvrængning
  • Neutral farve i reflektionen fra alle synsvinkler
  • Opfylder ISO 18902 konserveringsstandard
  • Består ISO 18916 Photographic Activity Test (PAT)
  • Opfylder FATGs og PPFAs konserveringsstandard

Clarity AR 99 museumsglas (anti-reflektivt)

Imidlertid er beskyttelsen af billedet kun ét aspekt, når det handler om at vælge den bedst mulige præsentation. Betragtningen af et kunstværk kan påvirkes væsentligt af reflektionerne. Mange har sikkert bemærket selv i museer og gallerier og alt efter belysningen, at dele af billedet ikke er synligt på grund af at lyset bliver for kraftigt reflekteret. Når alt kommer til alt ønsker man jo ikke at se sig selv i glasset, men derimod billedet bagved det. Sammen med det høje UV-beskyttelsesniveau tilbyder Clarity AR 99 også maksimal reducering af reflektionerne. Anti-reflektionsbelægningen opfylder de højeste kvalitetskrav, hvilket gør glasset praktisk talt usynligt.

Egenskaber ved Clarity AR 99 museumsglas

  • 99% UV-beskyttelse
  • Interferensoptisk antireflekterende glas i museumskvalitet
  • Forhindrer at kunstværket falmer
  • Nemt at rengøre
  • Nøjagtig farvegengivelse
  • Ingen "orangehud"- overfladeforvrængning
  • Neutral farve i reflektionen fra alle synsvinkler
  • Opfylder ISO 18902 konserveringsstandard
  • Består ISO 18916 Photographic Activity Test (PAT)
  • Opfylder FATGs og PPFAs konserveringsstandard

Clarity AR 70 (antireflekterende)

Alternativt tilbyder glasset Clarity AR 70 også en fremragende konserverende løsning til indramningen af værdifulde billeder. Det anti-reflekterende glas har en UV-beskyttelse på 70% og en lysreflektion på mindre end 1% og forhindrer således dannelsen af forstyrrende reflektioner. Glasset har en glat overflade, hvilket muliggør en ægte farvegengivelse og et uforstyrret blik på kunstværket. Grønne farvenuancer eller andre optiske forvrængninger falder væk. En anden stor fordel er, at glasset er særlig modstandsdygtigt overfor ridser - i modsætning til konventionelt glas med antireflekterende belægning.

Egenskaber ved Clarity AR 70

  • Ingen reflektion
  • Belægningen har en høj holdbarhed og lang levetid
  • Præcis og neutral farvegengivelse fra alle vinkler
  • Let at rengøre

På Allerammer.dk kan du finde billedrammer fra producenten Aicham Larson-Juhl som kan bestilles sammen med glas fra Clarity-serien.
» Gå til billedrammer fra Larson-Juhl

Tilbage til oversigten

Kunstglas og akrylglas

Plexiglas®, akrylglas eller kunstglas er forskellige udtryk for kunststofglas. Egenskaberne og fordelene ved kunstglas undervurderes ofte, da kunstglas undertiden har et mindreværdigt omdømme. Det modsatte er dog tilfældet – og ikke kun fordi akrylglas normalt er meget dyrere end normalt og anti-reflekterende glas.

En betydelig fordel ved kunstglas er, at det er brudsikkert. Hvis billedrammen skulle falde ned fra væggen, hvis et barn skulle komme til at kaste en bold på rammen, eller hvis du ved hyppige udskiftninger af billedet, især ved store formater, ikke har lyst til at have at gøre med en følsom og til tider skarpkantet glasplade, kan du i disse tilfælde være glad for, at det er akrylglas, der sidder i billedrammen. Navnlig ved glas, der er gået i stykker, bliver billedet ofte beskadiget af glasskårene. Men også ved forsendelse af billedrammer undgås, takket være kunstglas, unødige transportskader, da risikoen for glasbrud stiger i takt med størrelsen. Derfor tilbydes store billedrammer online ofte kun med brudsikkert kunstglas.

For øvrigt: Da akrylglas er ret følsomt over for ridser, leveres det fra fabrikken med en tynd beskyttelsesfilm, som også er til stede, når glaspladen skæres til. Så hvis du bestiller en billedramme med kunstglas, skal du som regel først fjerne denne beskyttelsesfilm fra begge sider af glasset. Eventuelle ridser og mærker ses normalt kun på denne nærmest usynlige beskyttelsesfilm og trænger sjældent ind til selve akrylglasset.

Kunstglassets markant lavere vægt sammenlignet med ægte glas er en anden fordel, især ved store billedrammer. For eksempel vejer glaspladen i DIN A0-format allerede ca. 5 kg. Store billedrammer er derfor uhåndterlige og temmelig tunge med ægte glas. Derfor skal de også monteres særligt sikkert på væggen, så billedrammen ikke ved et uheld falder ned og nogen i værste fald kommer til skade. Derfor vælger især offentlige institutioner og daginstitutioner det lette og brudsikre kunstglas.

En anden fordel ved akrylglas er den ret høje UV-beskyttelse på ca. 90%, som ethvert kunstglas har. Dette beskytter billedet mod at falme - selv i direkte sollys.

Kunstglas har dog to svagheder: Sammenlignet med det temmeligt robuste ægte glas, er kunstglas ret følsomt over for ridser. Derfor skal du ved rengøringen være opmærksom på at bruge en blød klud og et harmløst rengøringsmiddel. Desuden er kunstglas elektrostatisk ladet og tiltrækker støv og fine partikler. Akrylglas må derfor ikke bruges til trækulstegninger, pastelværker og blyantskitser, da det i kraft af den antistatiske ladning kan tiltrække pigmentpartikler fra billedet ud til glaspladen.

I øvrigt findes kunstglas også som anti-reflekterende glas. Kunstglasset fra mærket Mira er forsynet med en mat og en reflekterende side. Således kan det valgfrit bruges som anti-reflekterende glas, når den matte side vendes opad.

Fordelene ved kunstglas

  • Brudsikkert
  • Lav vægt
  • God UV-beskyttelse
  • Egnet til store formater
  • Ingen risiko for skade på billedet ved glasbrud

Ulemper ved kunstglas

  • Følsomt overfor ridser
  • Dyrere end ægte glas
  • Antistatisk

Tilbage til oversigten

ESG- og VSG-glas

ESG er forkortelsen for “Einscheibensicherheitsglas” (enkeltlags-sikkerhedsglas) og kendes især fra bilruder og glas- samt bruseniche-døre. Dette glas er meget modstandsdygtigt overfor stød og slag. I tilfælde af glasbrud inddeles ESG-glasset i små glasfragmenter, hvilket gør, at risikoen for skader mindres. Ulempen er den høje vægt, idet ESG med dets flere lag er 4 mm tykt og dermed dobbelt så tykt og tungt som almindeligt glas. På grund af den massive konstruktion og tunge vægt er ESG for tungt og for tykt til mange billedrammer. Derudover er det vanskeligt at forarbejde og bruges derfor sjældent i billedrammer.

VSG er lamineret sikkerhedsglas. I modsætning til ESG brydes glasset ikke i små fragmenter, når det går i stykker, men forbliver ved beskadigelse intakt. Folien, der er indbygget i glasset, forhindrer, at glaspladen bliver til glasskår. Mirogard Protect fra Schott har skabt sig et navn på museer. Selv ved hærværk forbliver billedet beskyttet og kan ikke beskadiges af glasskår.

ESG og VSG bruges overvejende i det offentlige rum, hvor brudte glasplader og glasskår ikke må udgøre nogen fare for mennesker og kunstværker.

Tilbage til oversigten

Glasplader til brandsikring

B1-billedramme Alpha

Også i forhold til forebyggende brandsikring er billedramme-glas et tema som ikke bør undervurderes. Der kræves i stigende grad at især offentlige institutioner anskaffer sig brandsikre billedrammer af byggematerialeklassen B1, og endda byggematerialeklasse A1, hvis rammerne hænger i en flugtvej. Man kan få forskellige certificerede brandbeskyttelsesrammer, dog kun med ægte glas eller med dyrt og tungt sikkerhedsglas. Rigtigt glas er af mineralsk oprindelse og er ligesom aluminiumsrammen fra naturens side brandsikkert. Brudsikkert og let akrylglas, som ofte kræves til offentlige institutioner, er fra naturens side brandfarligt. Ved brand udvikles der en kraftig giftig røg og derfor kan dette glas ikke certificeres.

Her mere information i vores magasin: Brandbeskyttelsesrammer

Offentlige institutioner står derfor over for et dilemma: Der er ofte påbud om brandsikre billedrammer med brudsikkert glas, hvilket udelukker de fleste modeller. Da ESG ikke er standardglas og desuden også er meget tungt, tykt og dyrt, tilbydes det kun ved enkelte brandbeskyttelsesrammer.

Zurück zur Übersicht

Rengøringstips

Til normalt eller antireflekterende glas samt til ESG & VSG anbefales det at bruge konventionel glasrens eller bare vand. Grundlæggende kan du ikke gøre noget forkert her, da dette glas er at sammenligne med vinduesglas.

Museumsglas har en belægning, på hvilken resterne af rengøringsmidlet lettere kan ses. Her bør du kun rengøre glasset med rent vand, eller om nødvendigt tilføje en lille smule spiritus.

Kunstglas er derimod ret sensibelt, og her må du ikke bruge alkohol, opløsningsmiddelbaseret eller slibende rengøringsmidler. Her skal du bruge klart vand og en tør eller let fugtet bomulds- eller mikrofiberklud, eller endnu bedre, et specielt akrylglasrengøringsmiddel i kombination med en antistatisk klud.

Tilbage til oversigten

relaterede produkter
Online-shoppen for billedrammer, fotorammer, passepartouts Vi sender billedrammerne fra Tyskland til Danmark.