I mere end 500 år har opspændte lærreder på kilerammer ligesom papir og træplader hørt til en af de mest populære overflader at male på for kunstnere. Linned, bomuld eller jute spændes på trælister (eller på lister af aluminium), der skabes et kunstværk. Et sådant stof kan være meget følsomt, og især i kraft af spændingen stiger risikoen for at det kan sprække. Hvis man ønsker at beskytte kunstværket, så giver en træ- eller aluminiumsramme sikkerhed og ser tilmed også elegant ud.
De særlige træk ved en ramme til kilerammer
Opspændte kilerammer har forskellige profiler (mindst 2 cm fra væggen) og er derfor meget tykkere end papir. Dette kræver en speciel indramning, der er robust, men alligevel let nok til ubesværet at kunne fastgøres til væggen. Derudover skal rammen snarere diskret omkredse dit billede end at dække det. Alle de rammer du finder her, er ideelle til dette formål. Som regel bruges der til kilerammer en tom ramme. Dette betyder, at der ikke er en glasplade foran kunstværket og normalt heller ingen bagplade bagved.
Producenten Nielsen leverer som standard rammen til kilerammen med en speciel bagplade lavet af skum, som er syrefri, og som især er velegnet til indramning af originale værker. På denne måde stråler dit olie- eller akrylmaleri på væggen, uden at der med tiden opstår misfarvninger. Du kan naturligvis også indramme et fotografi på lærred. Til dette formål udbyder de forskellige producenter forskellige farver og størrelser.
Fastgørelse af rammen
Fastgørelsen af ??den tomme ramme på maleriet er meget enkel i kraft af kilerammelaskerne og påvirker ikke selve kunstværket. Disse lasker er normalt inkluderet ved bestillingen af ??en tom ramme, så man med det samme kan påbegynde fastgørelsen af kilerammen.