Menu

Billedets værste fjender

Hvis man er kunstelsker eller simpelthen har forelsket sig i et værk - hvad enten det er en blyant- eller kultegning, et akvarelbillede, et fotografi eller et maleri på et opspændt lærred, så er én ting frem for alt vigtigt: At motivet holder i lang tid, og at det er så godt beskyttet mod miljøpåvirkninger som muligt, så det ikke bøjer sig eller gulner. Det er almindeligt kendt, at billedrammer og passepartouter bruges til at beskytte ens kære billeder. Men hvad er det netop for nogle miljøpåvirkninger, der kan angribe billedet? For bedst at kunne beskytte et billede er det vigtigt, at man kender dets fjender. Derfor har vi samlet en liste over billedets fem værste fjen.

1. Sollys

En af billedets værste fjender er samtidig også en megen velkommen gæst hos mennesket: Solen. En lejlighed ønsker man ofte er så lys som mulig, og man glæder sig når sommeren endelig er der, og de egne fire vægge bliver oplyst af solens stråler. Imidlertid lider ethvert billede, når solen skinner direkte på det, hvad enten det drejer sig om et fotografi eller en tegning, et tryk eller en litografi. Dette ses også efter noget tid: Farverne falmer, intensiteten aftager. Det der er falmet, er irreversibelt, og du bør derfor være særligt opmærksom på denne fjende.

et enkleste tiltag man kan foretage sig for at beskytte et billede, er at ikke udsætte det for direkte sollys. Denne beskyttelse giver dog ikke 100% sikkerhed. Hvis du vil beskytte intensiteten af billedets farver optimalt, kan du også sikre dig at motivet er beskyttet mod sollys ved valget af det rigtige billedglas. Der findes specielt UV-beskyttelsesglas eller museumsglas, som sikrer, at påvirkningen af solens stråler ikke medfører ændringer ved billedet. En mere prisbevidst mulighed til hjemmet er akrylglas. Det enkle kunstglas har i sig selv en vis UV-beskyttelse, som gavner billedet.

Hvorfor falmer billeder i solen?

UV-glas beskytter dit billede mod at falme

er findes synligt og usynligt ultraviolet (UV) lys. UV-lyset har nogle særligt energirige "energipakker", de såkaldte fotoner. De enkelte UV-fotoners energi er meget høj i forhold til andre molekyler. Hvis denne højenergi-foton rammer farvestoffet på billedet, kan dette føre til, at farvestofmolekylet går i stykker, hvis den absorberede energi ikke frigives i omgivelsen så hurtigt som muligt. Dette sker nemlig også gennem vibrationer. Herved omdannes lysenergien til varme.

Alle kender dette fænomen med sorte genstande, der optager meget lys og bliver varme i solen. Men også vasketøj og hår bleges i den direkte sol og bliver hvidt eller blond. Selvom den høje UV-lysenergi altså frigives til farvemolekylernes omgivelser, opstår der alligevel tab over tid, og molekylerne ødelægges kontinuerligt på grund af det vedvarende bombardement aff otoner. Farvernes reflektionsegenskaber ændres og falmer.

Hvis dit billede er særligt værdifuldt for dig, så anbefaler vi, at du beskytter det med et UV-glas. Selv fotografier i små bordrammer er ofte uigenkaldelige minder - her har du mulighed for på et senere tidspunkt at udskifte glasset. I øvrigt er et mere fordelagtigt alternativ til dyre UV-museumsglas almindeligt kunst- eller akrylglas, hvilket altid har en temmelig høj UV-beskyttelse.

Sammenligning af UV-beskyttelsen i glas

  • Normalt glas: -
  • Anti-reflekterende glas: -
  • Museumsglas: 60-90% (afhængigt af modellen)
  • Akrylglas: ca. 90%

Sammenligning af lysreflektioner

  • Normalt glas: ca. 8%
  • Museumsglas: ca. 1%

ADVARSEL: Ved kultegninger eller pastelarbejde og blyantsskitser bør man ikke anvende akrylglas, da det ofte er opladet antistatisk og derfor kan tiltrække pigmentpartikler hen til  glasset.

 

2. Temperatur- og fugtighed

Temperaturudsvingninger i det umiddelbare nærområde kan være til skade for alle typer kunst. Materialet kan udvide sig eller trække sig sammen, hvilket for eksempel ved et lærred kan medføre, at stoffet ikke længere er så stærkt opspændt eller at listerne bøjer sig. Når temperaturen stiger, falder fugtigheden. I værste fald kan ældre kunstværker og billedrammer få revner, hvilke er svære at skjule igen.

Hvis et kunstværk er indrammet i en billedramme, kan der ved store temperaturudsvingninger dannes kondensvand, og kunstværket kan dermed risikere at blive angrebet.

Optimale temperatur

Den optimale temperatur, som er standard på udstillinger og på museer, ligger mellem 18-20 °C. Selvfølgelig er dit hjem ikke et museum; ikke desto mindre er det tilrådeligt at være opmærksom på en konstant temperatur og luftfugtighed.

3. Syre

Syre er ren gift for et billede og kan for eksempel befinde sig i en standard-bagplade, som normalt er på billedrammer. Derfor er det vigtigt ikke kun at beskytte billedet forfra, for eksempel ved hjælp af en passepartout, men også, hvis man har at gøre med et originalt kunstværk, at indsætte et beskyttende stykke karton bagfra. 

Påvirkningen af syre på et billede er lumsk, da man ikke kan se det med det blotte øje. Men man kender det fra bøger, som på grund af syrepåvirkning fra omgivelsen efter nogen tid gulner i bogreolen. Dette må ikke ske med kunstværker, så vær forsigtig når du indrammer.

Brugen af en passepartout kan beskytte et billede på mange måder. Ved brugen af en passepartout ligger motivets overflade ikke direkte på billedglasset, hvilket gør, at overfladen heller ikke kan klæbe fast på ruden. En passepartout kan også beskytte mod påvirkninger udefra. Passepartouten fungerer som en slags svamp, der absorberer de skadelige påvirkninger udefra og holder dem væk fra billedet. På denne måde kan effekten af syre neutraliseres.

4. Cigaretrøg

Rygning er ikke kun dårligt for menneskers sundhed, men også billeder af alle slags kan lide under påvirkningen af cigaretrøg. Nikotinen i cigaretrøg kan angribe farverne, endda igennem lak. På grund af nikotinen får farverne en uskøn gulnet tone, hvilket kan forvanske billedets samlede udtryk. Desuden lægger røgen et ekstra slør over billedet, som kun kan fjernes i komplicerede maleriafrensningsprocesser med højt fortyndede rengøringsmidler. Her gælder det igen: Forebyggelse i stedet for reparation!

For en professionel rengøring af et billede kan være meget dyr. En røgfri omgivelse er optimal, især for opspændte lærredsbilleder, da disse ikke har noget glas foran motivet og derfor er direkte udsat for luft. Ved motiver, der kan indrammes fuldstændigt med glas, har du lidt flere muligheder, da en passepartout og den passende ramme kan give beskyttelse. Aflejringerne af cigaretrøg er uæstetisk og kan forhindres ved at klæbe bagpladen fast på billedet (f.eks. ved hjælp af vådtape). Mellem glasset og rammelisterne kan der også foretages en tilklistring, så eksterne påvirkninger kan holdes godt væk fra billedet.

5. Støv

Støv er også en faktor, der kan påvirke billedet. Ved et oliemaleri uden indramning, eller som er sat i en tom ramme eller i en skyggefugeramme, er overfladen udsat, og derfor kan ydre påvirkninger nemt trænge ind til billedet. Ved rengøring kan noget gå galt, da billeder kan være meget modtagelige. Det anbefales derfor ikke at bruge rengøringsmiddel til overfladen. Akvarelmalerier kan blive fuldstændig slørede ved brugen af en våd klud, så her kan en glasrude beskytte.

BEMÆRK: Originale kunstværker må aldrig berøres af beskidte, indcremede fingre. Oliemalerier bør ikke indrammes bag glas. Oliefarven har brug for stuetemperaturens luftfugtighed, da farven bagved glas begynder at tørre ud og revne.

Konklusion

Når man ved, hvordan man holder de fem fjender: Sollys, temperatur og luftfugtighed, syre, cigaretrøg og støv væk fra billedet, kan man minimere skader og sagtne kunstværkets aldringsproces. I dette tilfælde er det bedre at være lidt for forsigtig, for de skadelige stoffer i luften er nærmest ikke til at se, men de kan forårsage megen skade på et billede.

Ved indramningen er det også tilrådeligt at anbringe alle komponenter således, at de kan skilles ad igen. På denne måde kan man udskifte passepartouten og adskille det hele uden der er nogen rest.

Online-shoppen for billedrammer, fotorammer, passepartouts Vi sender billedrammerne fra Tyskland til Danmark.