Menu

Vedligeholdelse af billedrammer, standarder mht. til indramning og konservering

Fit og frisk med alderen - med den rigtige vedligeholdelse af billedet

Købet af en billedramme sker ud fra forskellige intentioner og motivationer. Mange ser rammen som et slags dekorativt objekt, hvori billedets effekt kan understreges yderligere og let kan tilpasses et stilfuldt interiør. For dette taler den utroligt rige palet af farver og formater samt mangfoldigheden af profiloverflader. Nogle mennesker synes også, at værdien af et personligt eller dyrebart kunstværk stiger, når værket sættes ind i en passende billedramme.

Igen andre ønsker måske at beskytte billedet mod ydre påvirkninger som snavs og støv og helt enkelt have det hængende på væggen for ikke at glemme billedet i en eller anden skuffe. Der er altså mange grunde til at indramme et billede. Tekniske standarder er blevet forbedret, og innovative muligheder og fremgangsmåder er blevet udviklet. Vi vil gerne introducere dig til nogle af fordelene ved indramning, redegøre for bestemte standarder og også give dig nogle nyttige tips til vedligeholdelsen af dine billedrammer.

Standarder mht. indramning før i tiden og i dag

Var alt bedre i gamle dage? Bestemt ikke når det kommer til fremstillingen af billedrammer. Tidligere var beskyttelsen og bevarelsen af et billede samt konserveringen langt mindre vigtig end det er i dag. Dette skyldtes utvivlsomt uvidenhed og manglende interesse indenfor forskningen. Indtil slutningen af 80'erne blev der fx stadigvæk anvendt lignin - dvs. syreholdige passepartouter - samt gråt pap til bagvæggen, bestående af gammelt papir af cellulose. Materialer der på dette tidspunkt var i museumskvalitet, var dyre, avancerede at fremstille og blev generelt ikke betragtet som standard. Selv i dag er den videnskabelige viden inden for den konserverende indramning stadig ung, men alligevel er der fokus på forskellige beskyttelsesfunktioner ved produktionen af billedrammer, såsom anvendelsen af specielt glas med UV-beskyttelse, samt syrefrie passepartouter, papirindlæg, bagplader og klæbematerialer.

Selv den mindste detalje kan påvirke billedets endelige udtryk. Dette starter med størrelsen på rammen, farven, profiltykkelsen og valget af passepartout og går videre til bestemte beskyttende egenskaber, som også er visuelt nyttige på lang sigt.

Dette skader billederne

Selvom det ofte går upåagtet hen, så udsættes billeder kontinuerligt for fysiske og kemiske processer, der markant kan påvirke og ændre de organiske stoffer. Især gennem fugtighedens diffusionsproces gennem bagpladerne og passepartouterne sker en indtrængen og uddunstning af skadelige stoffer. Ved påvirkningen af lys og ilt opstår der med den ovenfor nævnte syre en accelererende aldrings- og nedbrydningsproces. Selv de mindste insekter og træskadedyr skal tages med i betragtning, da disse igen og igen finder vej ind i billedet. Også uhensigtsmæssig transport og opbevaring kan forårsage betydelig skade på kunstværker

Derfor: Man behøver ikke nødvendigvis at købe den dyreste billedramme, men man bør i valget af ramme være opmærksom på at forarbejdningen er lavet i høj kvalitet og sætte spørgsmålstegn ved materialet og fremstillingsprocessen.

Ideelle betingelser for en vellykket indramning

For at bibeholde værdien af værket og beskytte dette, er der et par enkle regler som er værd at huske: Når man indrammer, skal man sørge for, at samtlige af de anvendte materialer uden videre igen kan fjernes - dette gælder profillister, clips, øskner og klæbemidler. Ingen af materialerne bør ændre det egentlige kunstværk eller være i direkte kontakt med det. Ved passepartout-indlæg, bagplader og beslag skal man være opmærksom på, at materialet er forarbejdet med omhu og at det håndteres på den korrekte måde. Brug kun syrefrit karton, papir, indlæg og bagplader som er tilsat buffer, og vær på den sikre side ved at investere i en ramme med UV-beskyttelsesglas. En anden forholdsregel, som dog ikke altid er helt nem at følge, er at sikre indramningen imod støv ved at glas og bagplade limes sammen.

Papir - et skrøbeligt materiale

En konserverende indramning anbefales især til papirarbejder, da dette materiale er særligt skrøbeligt og følsomt over for lys, fugt og snavs. Ved hjælp af en passepartout har du adskillige muligheder for at indramme et billede på en virkningsfuld og beskyttende måde. Hvis du vælger flere over hinanden liggende passepartouter, fastgøres dit billede på bagvæggen, hvorved passepartouten virker omfavnende. Giver du helt afkald på en passepartout, er yderligere afstandslister i rammen essentielle for at sikre, at der er afstand mellem billede og glas.

Opfindelsen af papiret i Kina

Selvom der findes fund fra Kina, der stammer fra omkring 140 f.Kr., tilskrives opfindelsen af papiret Ts'ai Lun, som var embedsmand ved myndigheden for fremstilling af instrumenter og våben ved den kinesiske kejserlige domstol omkring 105 e.Kr., og som den første beskrev den i dag kendte metode til at fremstille papir.

Tommelfingerregler mht. originaler

Vær ikke bange for den korrekte vedligeholdelse af billedrammen. Først lyder det kompliceret - dog kan de naturlige processer alle forklares og kan med den rigtige behandling i vid udstrækning stoppes. Herunder har du nogle tips og tricks:

  • Berør aldrig en papir-original med snavsede eller indcremede hænder
  • Pas på, at papiret ikke bøjes i rammen
  • Brug syrefrit papir-indlæg
  • Brug passepartouter i museumskvalitet
  • Beskær ikke originaler, da de herved kan miste deres værdi
  • Brug ikke akrylglas til pastel- og kultegninger, da akrylglas oplades elektrostatisk og tiltrækker farvepartiklerne, hvilket betyder, at de trækkes ud af kunstværket.
  • Vær opmærksom på at have en vis afstand mellem billede og glas.
  • Pak originaler godt ind som skal transporteres.
  • Vær altid opmærksom på fugtigheden, temperaturen, solstråler og andre eksterne påvirkninger (som røg) i umiddelbar nærhed af kunstværket.

Online-shoppen for billedrammer, fotorammer, passepartouts Vi sender billedrammerne fra Tyskland til Danmark.